Nieuw Zeeland

23 januari 2019 - Paterswolde, Nederland

Dinsdag 26 februari 10.30 uur, vertrek naar Nieuw Zeeland via Singapore. De reis verloopt prima. We zijn om 10.00 uur Nederlandse en 5.00 uur Singaporese tijd in Singapore. We hebben een transit hotel (Ambasador ) geboekt, daar kunnen we nog even een paar uur slapen. 0M 11.00 uur S. tijd gaan we met een taxi naar "Gardens by the Bay". De gigantische kunst bonen zijn bijzonder mooi vorm gegeven. De tuin is prachtig aangelegd. De cloud forest en de flower dome zijn zeker een bezoekje waard. Vooral de cloud forest is mooi opgezet met wandel bruggen boven de bomen en planten wel informatie over de planten.

Om 20.00 uur vliegen we verder naar Nieuw Zeeland. Na ongeveer tien en half uur vliegen zijn we in Christchurch. De vlucht verloopt voorspoedig. We worden regelmatig bedient met eten en  drinken,door prachtige Singaporese vrouwen. Bij de douane lukt het niet om mijn paspoort te scannen. Dan maar op de traditionele manier door een strenge douane beambte. Onze bagage wordt gescand en wij worden door besnuffeld door de drugshond. We nemen onze bagage mee en gaan naar de ingang van de terminal.  Jaap bent met de Greencab, die ons naar het eerste hotel(Ashley hotel) brengt.

We lopen, nadat we geld hebben gehaald,via het park en de botanische tuin naar het centrum van Christchurch. Daar pakken we de oude tram voor een rondrit door het oude centrum va Christchurch. Er zijn nog veel sporen van de aardbeving van 2011 zichtbaar. Het geld om alles te herstellen is er niet. Het is een project van vele jaren. Regent street en de verwoestte Cathedral zijn de meest bekende attracties van deze stad. We lunchen bij the old covernement building. Een prachtig plekje en een prima lunch. Lamsracks, heerlijk gemarineerd.

1 maart hebben we onze auto opgehaald bij Go rentals. We rijden nog een keer terug naar ons hotel om de jas van Door op te halen, die de vorige dag is blijven liggen in de taxi.

We rijden nu naar Little River waar onze volgende overnachting is. We slapen in een silo. Na even met de schoonmaakster te hebben gesproken rijden we door naar Akaroa op het Zuider schiereiland. Gesticht door de Franse walvisvaarder Jean Langlois. Het is een bochtige weg, waar bij elke  scherpe bocht het aantal aanbevolen kilometers staat vermeld. Het is even wennen voor de chauffeur. Akaroa is een prachtig plaatsje aan de baai. Een uitloper van de Tasman zee. We eten bij een visrestaurant. Beide kiezen voor de heerlijke zalm. Zo vers, je mocht willen dat we dit bij ons ook voorgeschoteld kregen. We lopen nog wat door Akaroa en vervolgen onze reis via Long Bay Road naar de top van de berg. Even voor de top gaan we richting een baai. Onze terugreis naar Little River gaan we langs slingerende berg wegen. Ik vind het niet altijd prettig vooral wanneer Jaap zich niet aan de aangegeven snelheid houdt. Als we terug zijn in Little River gaan we eten in onze silo en daarna liggen we wat in ons bed te Lezen of te luisteren naar het boek Coming van Michelle Obama.

Zaterdag 2 maart.

We zijn al vroeg (5.30) uur wakker. We gaan in de silo ontbijten. Koffie drinken bij het oude station van Littke River. Na de koffie pakken we onze spullen en gaan richting LakeTekapo. We reizen vandaag ongeveer 250 km. Als eerste bezoeken het kerkje "the church of the gut chapard". Zoeken naar het restaurant Reflection waar Mark heeft gegeten. We reserveren alvast voor ''s avonds. (Rost Pork). In een souvenir winkel horen van de geneeskrachtige werking van Manuka honing. Het getal op de honing geeft de mate van ontsteking remmende werking aan Hoe hoger hoe ontstekingsremmers. We rijden nog naar een meer in de buurt, Lake Pukaki. Het ziet er ook geweldig uit. Me moeten een paar Nederlanders uit de achterhoek. Zij vertellen over hun reis met een Camper en de zaken die ze gaan doen. Ze hebben een apparaat die een afdruk maakt van was handen. Bezoekers van  Madam Tussot. Kunnen een afdruk maken van hun handen. We gaan terug naar Tekapo. We kunnen tussen 16.00 en 18.00 uur in in BenB terecht. We ontmoeten Roosmarie en haar man die de Grillhouse runnen. Na ont te hebben opgefrist, gaan we eten in restaurant Reflection. We eten dedoor Mark aanbevolen Rost Pork we drinken nog kop koffie en gaan vervolgens naar de hotpool. Het is heerlijk. Ontspannend, de baden worden steeds een paar graden warmer. Na een uur gaan we terug naar onze BenB. We kijken nog even naar de mooie sterrenhemel en gaan dan slapen.

Zondag 3 maart.

Vandaag gaan we via Oamaru naar Dunedin. Onderweg genieten we van het prachtige uitzicht van bergen en meren en de muurschilderingen van de Maori's. Oamaru ligt 114 km van Dunedin werd  welvarend door goudkoorts, handel in bevroren vlees. De imposante banken met hun korintische zuilen, kerken, pakhuizen en ander gebouwen zijn opgebouwd uit kalksteen. Het historische gedeelte ligt vooral in de the Tyne street en de Harbour street. We vinden daar veel galleries, handwerk-en vintage stores. We eten in een gezellig restaurantje(Star en Garter) pan grilled fisch en een steak met patat en een salade. We vervolgen onze reis naar de Moeraki Boulders. Deze rotsen liggen langs stateway 1 is een merkwaardige geografische bezienswaardigheid. De grijze bollen met een doorsnede tot wel  3 meter liggen op het strand. Volgens de Maori legende zijn deze rotsen voeding manden die gevallen zijn uit kano's van hun voorouders. In Dunidun logeren we in het Distingtion hotel, zeker chic en centraal gelegen. Onze koffers worden naar kamer 818 gebracht, zelf onze auto wordt voorgereden. We gaan eerst de stad wat verkennen. We lopen naar het mooie in Vlaamse  Renaissance stijl gebouwde treinstation. We lopen de binnen stad en maken nog een foto van de st. Paul's cathedral en gaan dan koffie drinken bij CBK restaurant. Ik neem een Mocaccino en Jaap een heerlijk capoccino.

Maandag  4 maart. We worden even over negen opgehaald door Olly (student uit Denidun). Hij brengt ons naar de haven met een busje. In de haven worden we samen gevoegd met 14 Amerikanen en 2 Indonesische mensen van een cruiseschip. We krijgen een korte rondleiding door Dunedin. We ie de de botanische tuin en de gaan naar het steilste straatje van Denidun. Balwinstreet. We rijden nog langs het station en de universiteit van Otago, die in dezelfde stijl gebouwd zijn. De universiteit van Otago is inmiddels 150 jaar oud. Olly verteld ons dat er veel Pinetree worden gepland. Deze zijn snelgroeiend. Het goedkope hout gaat naar China, daar worden er goedkope meubels van gemaakt. We gaan naar naar het schiereiland "Otego Peninsular " een vulkanisch eiland waar we het Larnach Castle bezoeken. De eigenaar heeft het kasteel gebouwd voor zijn vrouw. Pas drie vrouwen later was het af. Uiteindelijk heeft de kasteelheer zelfmoord gepleegd omdat zijn derde vrouw vreemd ging. Daarna gaan we naar de pinguin kolonie. Het revalidatiecentrum heeft een aantal ondervoede pinguins. In zee  vinden ze momenteel te weinig voedsel. We gaan hobbelen in ons busje richting de zee. Daar zien we nog drie geeloog pinguins, bij een zien we duidelijk dat zij aan het verharen is (molten). De geeloog pinguins wordt met uitsterven bedreigd.  We spotten nog wat zeehonden die dartelen in de mooie blauwe zee. In het einde van het schiereiland gaan we naar een Albetros kolonie. Helaas waren de Albatrossen nog niet terug van het vissen. De reis terug naar Denidun duurt een uur. Ondanks dat we geen Albetros hebben gezien was het een geslaagde dag. Vanavond eten we in CBK. We eten als voorafje popcorn celly flower, gefrituurde bloemkool. Het hoofdgerecht is lampssteak stonegrilled en grilled salmon. Beide gerechten zijn heerlijk. Als we teug lopen naar ons hotel komen de Zwitsers weer tegen die ook in Duniden logeren.

Dinsdag 5 maart. We gaan van Dunedin naar Te Anau. Onderweg komen we de presidential highroad tegen. Dit is de weg tussen Clinton en Gore. We drinken een koffie in Gore bij Thomas Green. We eten nog een soepje met een broodje en krijgen dan de tip om met een watervliegtuig over Te  Anau meer en het begin van de Doudtful Sound te gaan vliegen. Als we in Ter Anau aankomen boekt Jaap gelijk een vlucht. Het is bijzonder spectaculair. We zijn ook nog een stukje van de rivier waar een scène uit de Lord of the ring zich heeft afgespeeld. Na de vlucht gaan we naar de BenB (Cathedral peaks) in Manapouri.  We worden onthaald door Janet de eigenaresse. We gaan nog wat wandelen langs het meer en besluiten dan om in Te Anau te gaan eten. Bij het restaurant  was Colombiaanse ober.

Woensdag 6 maart. We staan weer om 7 uur op om op tijd te vertrekken naar de Milford Sound

De weg naar de Milfort Sound duurt 2 uur. Onderweg gaan we bij verschillende aangegeven punten stoppen om te kijken naar de prachtige omgeving. We zien Eglinton Valley. Een prachtige vallei, waar vroegen de gletsjer lag. Deze heeft het landschap uitgeslepen. We nemen foto's bij Mirror lake. De meertjes fungeren bij wind stilte als spiegel.de reek lopen we in. We ontdekken daar een camping. Echte back to nature. Als we verder rijden zien we een waterval die uitkomt in een rivier. Om 12.00 uur arriveren we in Milford Sound. We wachten daar tot de boot vertrekt voor een tocht door de fjord. Gelukkig is de laaghangende bewolking opgetrokken en hebben we prima zicht in de fjord. De reis duurt 2 uur en komt langs prachtige watervallen, indrukwekkende steile rots wanden en langs een plek waar jonge zeehonden rusten. We varen verder en we gaan buitengaats.Ik hoop dat ik niet zeeziek wordt, maar dat gaat gelukkig goed. Om 14.30u zijn we terug in de haven. We rijden terug naar Te Anau. Ook nu hebben we op onze reis geen Kia bird gezien. Terug in ons Ben B en frissen ons op om uit eten te gaan. Tijdens eten spreken met twee van het bedienend personeel een Chinese vrouw die al 6 jaar in Nw. Zeeland is en een Franse vrouw die net is begonnen in de bediening.

Donderdag 7 maart. We gaan van Manapori naar Queenstown. Janet laat voor dat we weggaan nog even de varen zien die ze heeft opgekweekt. Deze varen met een zilveren achterkant komt alleen op het Noordereiland voor. Onderweg hebben weer een heerlijke flat white gedronken in een western aandient cafeetje. Bij de koffie hebben we een chocolate brownies with KitKat gegeten Heerlijk maar vol met calorieën. De reis naar Queenstown gaat door een prachtig bergachtig en uiteindelijk komen we bij het meer van Wakatipu waar Queenstown aanligt. We parkeren de auto in de binnenstad van Queenstown. Het is een echte "juppen stad" met veel gezellig barretjes, restaurantjes en mooie winkels. We bezoeken de Furgburger zaak. Na nog geen 15 minuten hebben we een heerlijke Furgburger. Wat een smaak. Alle Mac Donald's sluit je deuren!!! We zwalken nog wat door de stad. Bij een reform zaak vragen vragen we nogmaals naar het effect van de Manoeka honing. Een pot van 500 gram kost 240 euro.  De honing is zo duur omdat men de honingraten met een helikopter naar de berg moet brengen en weer ophalen. We gaan nog op zoek naar de cookiebar. "De calorie BAR" . Twee Amerikaanse toeristen komen naar buiten. De cookies zijn delicious.  We posten de kaart van Janny en gaan weer terug naar onze auto. Nu reizen naar Arrowtown een plaatste waar vroeger de goudzoekers woonden en werkten. Het echt of we on in een Wetern wanen. De weg naar Cardrona is lang en met veel haarspeld bochten. In de middle of now ware zien we ons hotel. De western is nog niet voorbij. Wat een geweldig hotel. Je waant je in een goudzoekers hotel met nog heel veel zichtbare  historie.

Vrijdag 8 maart. We gaan de volgende ochtend vroeg op pad. We gaan met de gondel naar ongeveer 800 meter. Nu wordt het ons duidelijk waarom Queenstown zo'n juppen stad is. We ontmoeten hier alleen maar adrenaline junks. Haykers, mountainbikers, paracliders, luge riders. We lopen de Ben Lomond track naar de saddle. We lopen 11 km en stijgen tot 1326 meter. Het was me wel een tocht. Gesprekken met andere haykers helpt ons om verder te gaan. We halen het in 2 uur, maar moeten we nog terug. We gaan dezelfde weg terug, wat later blijkt ook gemakkelijker had gekund.

Zaterdag 9 maart. We reizen om 9.15 uur richting Wanaka. Het meet van Wanaka is mooi om te zien, we hebben dan niet door hoe groot het meer is. Via de highway 86 naar de state highway 6. Onderweg stoppen we voor een view op lake Wanaka, the Blue Lagoons  the thunder Greec falls 96 meter en the Roaring-Billy falls deze is 30 meter. Wij rijden over the Haast pass hoogste deel is 1850 meter en 79 km.   We boeken alvast  in Snake bar in Fransz Josef, om zeker te zijn van een plekje voor vanavond. De Treehut de luxe is zo leuk. Wat een geweldig onderkomen!!!!

Zondag 10 maart. De volgende ochtend even uitslapen, ontbijt op de kamer en dan  naar de helikopter verhuur. We krijgen eerst veiligheid instructies. We vertrekken om 10.30 met nog drie andere toeristen. We rijden richting Hokitika. In dit goudzoekers plaatsje eten we tussen de middag een  zelf gemaakte pie in het theater cafe. We wandelen wat door de stad en komen bij het strand aan de Tasman zee. We fotograferen daar de prachtige golfen. Het strand ligt bezaait met oud hout en takken, waar 's avonds een vuurtjes  van gemaakt wordt. Als de zee over het hout spoelt, sist het en de stoom komt eraf. Als we terug lopen naar het stadcentrum zien we een bootje in rood, wit en blauwe kleuren. Een man en een vrouw verkopen er stroopwafels. 30 jaar geleden is de man uit  Elburg en omgeving. Ze hadden het hier goed in Nw. Zeeland. De bevolking is relaxt en vriendelijk. Als we verder rijden komen in Kumara aan waar we overnachten in het Royal Theater hotel. We slapen in de speciale kamer met de naam van een kleurrijke vrouw, Barbara Weldon een vrouw van licht zeden uit de omgeving. Deze vrouw is op een dramatische manier aan haar einde gekomen. Door een brand in haar huis. Elke kamer heeft zo zijn verhaal.  Verder is er niets is er niets in de omgeving te beleven.

Maandag 11 maart gaan we richting Greymound. We stoppen bij de pancake rocks in Punikaiki. We zien ook een Waka bird. Het is spectaculair wat we daar zien (lagen gesteente ontstaan door sedimentatie en schelpen gruis). Het park om bij de pancake rocks te komen is prachtig aangelegd. We gaan daarna voor de  koffie en ontmoeten daar de 90 jarige Johannes Lindeman. Hij maakt een rondreis op de motor. Hij is 60 jaar geleden uit Nederland vertrokken in woont nog steeds in Nw Zeeland in Taupo. We krijgen een kaartje met zijn adres. We rijden verder en stoppen weer bij de laagste wandelbrug van Nw. Zeeland. We wandelen over de brug en nog in de omgeving van de brug. De terugweg doen abzijlend. We gaan verder naar Nelson, daar checken in in het Monaco resort. We eten daar ons diner, een shareplate met vis. De vis is  goed er liggen wat verschilde kleuren bonen bij. De smaak is goed maar de maaltijd is minimaal.

Dinsdag 12 maart. We staan vroeg op om tegen half 8 richting Kaiteriteri te gaan. Daar gaan we met de boot lang het Abel Tasman National Park. We varen tot aan Awaroa enkomen langs een prachtige kustlijn. We zien wat zeehonden met jongen. Als we teug varen naar Apple tree bay gaan we aan land. We lopen 2,5uur door het woud en langs de stranden terug. We zien een aantal wakawaka birds en een Vantail bird. Onderweg komen schoolkinderen tegen die ook een dagje in het Abel Tasman reservaat rondlopen. We vinden het heel indrukwekkend wanneer Jaap vertelt dat hij uit het land komt waar Abel Tasman vandaan komt. Na ongeveer 2,5 uur komen we in Anchorage bay aan. We moeten wachten op de bood van 15.45 uur.  De boot is vol als we terugvaren. In Kaiketireri nemen onze auto naar Nelson. We eten daar in het restaurant Cod en Lobster aan Trafalgerstraat. We krijgen er heerlijke wijn Chardonnay uit de omgeving van Nelson. Na het eten lopen naar Trafelgerdquare. Daar vinden we de winkel van Jens Hansen. Hij heet de ring ontworpen voor de film "Lord of the Ring." We gaan terug naar ons hotel. De volgende ochtend slapen we uit.

Woensdag 13 maart. We vertrekken om 10.00 uur om nogmaals naar Nelson te gaan. Een beetje site seeing, winkeltje kijken en om een heerlijke flatwhite te drinken. We lopen langs de mooie cathedraal in neo gotische stijl. Het winkeltje van Jens Hansen lopen we niet voorbij. Ik krijg van Jaap een gouden Kiwi hanger met een ketting. Een prachtige herinnering aan deze reis. We lunchen in restaurant Lord's een heerlijke salade en nemen een witte wijn uit de omging. We rijden naar Picton en onderweg komen we veel winery's tegen. Deze streek heet de Malborough streek. Picton is een haven plaatsje waar onze boot naar Wellington morgen vertrekt. We lopen door het kleine havenplaatsje en reserveren het restaurant voor vanavond. We slapen in het Beachcomber inn Hotel in Picton.

Donderdag 14 maart. Vertrekken we met de ferry (the intereilander) naar Wellington. We zitten 3 uur in de customer plus loung. We krijgen gratis drinken en eten, zelf wordt er een warme lunch geserveerd. Het is een aangenaam verblijf. Om 14.00 uur zijn we in Wellington. Een grote stad met veel moderne hoogbouw, maar ook nog veel koloniale houten huizen. We zien het Te Papa museum, waar ook het terracotta leger geëxposeerd wordt. We lopen wat door de stad op zoek naar de kabel train. Bij het bovenste station hebben we een prachtig uitzicht over de stad. We lopen terug naar de haven. Onderweg gaan we in the Cuba street nog wat drinken. Een gezellige kleurrijke straat. We zien een verschijdenheid aan mensen. Zelf een Maori chief met een helemaal getatoeëerd  gezicht. We lopen verder naar de haven en eten tegenover het theater waar Brian Adems die avond optreedt. Na het eten lopen we terug naar ons hotel.

​​Vrijdag 15 maart. We staan om half 8 op en ontbijten in onze kamer. We zorgen dat we om 10.00 uur bij het Te Papa museum zijn om de Maori tentenstelling te gaan zien. Als we aankomen staat het plein voor het museum vol met kinderen. Zij bezoeken het Terracotta leger. De Maori tentoonstelling verteld ons over het leven de gewoonten van de Maori's. We kijken ook bij de tentoonstelling van de migranten  na 1945. Na het museum bezoek gaan we op zoek naar de Cubastreet. We verlopen ons. Google Street geeft het toch niet goed aan. Uiteindelijk vinden we de Cubastreet en gaan lunchen bij Charlotte en leuk eet café. We zorgen dat we om 13.00 uur teru zijn in ons hotel in de Correystreet. We worden om half twee opgehaald door James onze gids van de tour. Hij gaat met ons naar Mount Vicoria. Onderweg zien we huizen die vergelijkbaar zijn aan huizen in San Francisco.  We bekijken daar een paar filmsets van de Lord of the Rings. Een scene uit de eerste film. Dat de 4 Hobbits wegrennen en naar beneden glijden. Een van de stand in acteurs breek hier zijn sleutelbeen. Verder zien we de scene van de zwarte ruiters en dat de Hobbits onder de wortels van de boomstam schuilen. We rijden verder naar de studio's en gaan naar de Weta workshop. We krijgen uitleg wat ze daar voor attributen maken voor films en the special computer effects van de Lord of the Rings en andere films. Als we terugrijden horen we van de vreselijke aanslag in Christchurch en een plaatsje in de buurt. Tot nu toe zijn er 40 doden. Afschuwelijk voor dit multicultuur vriendelijke land. We eten in een Indiaans restaurant. Het ik heb kip madras, het blijkt toch te scherp te zijn ondanks dat ik de milde variant heb gekozen. Het ijsje wat heeft uitgezocht smaakt  was keihard en smaakt naar een wc blok. We gaan terug naar ons hotel en drinken een bakje koffie bij Joe's Garage.

Zaterdag 16 maart. We vertrekken om 9.30 uur uit Wellington om vandaag naar Napier te gaan. Onderweg komen langs hele leuke dorpjes. Het lijken wel plaatjes in de VS. We eten een Deense nederzetting Danevirke. Het is een glooiend landschap.Als we in Napier aankomen worden we begroet door Philip en Meyan. We leggen onze bagage in een in Engelse steil ingericht kamer. We drinken thee met nog twee andere gasten, een echtpaar uit Bermingham. Na de thee gaan we lopent naar Napier. Een gezellig plaatsje die een aantal gebouwen heeft in Art Deco stijl. We eten bij Imporium. Het eten is prima. Daarna lopen we weer terug naar onze B&B.  "Cobdengarden homestay".

Zondag 17 maart.

We eten ontbijt in ons B&B samen met 4 Engelsen. Het is een gezellig samenzijn er wordt over van alles gepraat. Het ontbijt is ook prima. Onze gastheer en gastvrouw voorzien ons van van alles lekkers. We gaan na het eten eerst naar de top van de berg, Bluff hill. We hebben een prachtig uitzicht op een werf voor containers en hout vervoer. We gaan naar het centrum van Napier en drinken een bakje koffie. We gaan om 11 uur naar de vertrekpunt voor de Art Deco rondleiding. Peter een wat oudere heer laat rond eerst een film zien over de stad voor de aardbeving en na de aardbeving. Hoe het herbouwd is. En dat men uiteindelijk voor de Art Deco heeft gekozen om de stad te herbouwen.  Na de rondleiding gaan we lunchen in de stad om vervolgens naar Clifton te gaan aan het uiterste puntje van de Hawke bay. We rijden verder naar de Ta Mata piek. Jaap gaat helemaal tot de top. Het is een steile weg naar boven en ik zie er daarom maar vanaf. We rijden terug naar Napier, onderweg willen we een chocolade factorie bezoeken, maar die op zondag gesloten. We rijden verder en in Napier drinken een borrel bij Improment en we eten vis bij Hunger Monger. Het was weer goed.

Dinsdag 18 maart.

Vanochtend weer heerlijk ontbeten bij Philip en Reyna. We rijden naarTaupo dit is een meer ontstaan in een krater van een vulkaan. Als je met een boot langs de kust vaart ontdekt je een levens groot  Maorischildering. (Helaas niet gezien.)Onderweg gaan nog even een kopje koffie drinken. Als we in Taupo zijn lopen  een stukje langs het meer en gaan aan het meer genieten van de zon. We vertrekken om 14.30 uur richting de Huka falls. Wat een waterkracht!!  Op weg naar ons volgende B&B gaan we nog naar de Waykite valley De heet water pools. Het is een spectaculair gezicht die warmwater bronnen.  Via Roterua gaan we naar ons B&B ( Blossom cottage) en we worden ontvangen door Marian. Helaas is haar man Rene net 6 maanden geleden overleden. We hebben een prettig gesprek met haar en ze laat ons de vintage room zien waar we twee nachten slapen. We eten bij een kennis van Marian in de the Brook Bar en bistro. Haar vriendin heet ook Marian en heeft in Lunen vlak bij Eindhoven gewoond. We eten er heerlijk en hebben uitgebreide met het uitbater echtpaar gesproken.

Dinsdag 19 maart. Vandaag gaan we naar het Hobbitdorp in.... Met een bus gaan we door de shire het gebied waar de Hobbits leven. Tijdens de bus reis worden we door Peter Jackson toegesproken en wordt er een deel uit de film getoond. In het dorp krijgen we een rondleiding met een gids,  Paul docent op een filmacademie.Bij rondleiding in het dorp verteld Paul oa. over de bomm die boven Bilbo's huis is gemaakt. Alle blaadjes van deze boom zijn van metaal en zijn met de gand geverft en geplaatst. Na de tourdrinnken we een bier in de. Greendraken, het gemeenschaphuis. Dan we gaan terug gaan naar Rotorua. We zitten in de tuin van Blossomcottage achter onze vintage room. Om 16.00 uur gaan we terug naar de stad Rotarua en bezoeken daar de zwavelbronnen en de mooie tuinen bij het museum in Elisabethianse stijl. Vroeger was het een bronnenbad met heilzame werking. In de Bluecottage, gebouw in Art Deco stijl, heb je een zwembad. Om 17.45 uur vertrekken we naar de Maorivillage. We worden ontvangen door de Maori en bevingen met het ontvangst ritueel. We worden door onze chief door het dorp geleid. We krijgen allelei informatie over hun gewoonten. De betekenis van de tatoeages in het gezicht van de mannen en de betekenis van het uitsteken van de tong(imponeren van de vijand). Er wordt een stokspel gedaan. En de mannen mogen mee doen met de Haka.we zijn een prachtig boot van de Maori's en het verhaal van migratie. We zien hoe er gekookt wordt en ''s avonds mogen we het eten proeven. Na het eten brengt de bus ons terug naar Rotarua. De chauffeur zingt met ons liedjes uit verschillende landen. We hebben een zeer geslaagde avond gehad.

Woensdag 20 maart. Vandaag nemen afscheid van Marian. Het was wel een beetje een emotioneel afscheid. Ze was een geweldige gastvrouw, die nog een zware tijd tegemoet gaat met het verwerken het overlijden van Rene en alles wat ze nu nog moet regelen. We rijden om 10.00 uur weg om als eerste naar de glowwormcaves te gaan in Waitomi. We hadden een rondleiding in de Druipsteen grotten en daarna in de glowworm caves. Het is het een bijzonder fenomeen..... Daarna zijn we naar het Kiwihuis in Otoranga gegaan, we hebben de bruine Kiwi gezien. Het beestje leeft 's nachts het daarom moeilijk hem in de natuur te zien. Momenteel zijn er nog 17.000 Kiwi. De Nw. Zeeland ers zijn bezig met een fokprogramma om de populatie te beschermen. We zitten nu heerlijk bij ons B&B(Out of de Styx) in de zon. We logeren bij Nolan (Lens) en.. Hodgson in Te Awemutu. Lens blief op zijn fluitje wanneer het diner klaar was.

Donderdag 21 maart. We vertrekken naar Cooks Bay. Onderweg gaan we eruit bij de voormalige goudmijn we lopen daar the  Windows  Walk Loop in Karangahake. Het een een wandeling van een anderhalf uur met als hoogt punt de restanten van de oude goudmijn. We gaan verder en lunchen in Tairua. Een plaatsje aan een baai, die compleet opgedroogd is. Daarna gaan we naar Hot Waterbeach om met onze voeten in de door andere toeristen gegraven kuilen te staan. Het water is zeer warm tot heet en komt van een ondergrondse bron. We rijden door naar Cook beache waar we door Jeane en Andrea in B&B te Mussel worden  begroet.

Vrijdag 22 maart.

Vanochtend kregen we een heerlijk ontbijt op ons terras van Jean. We zijn vertrokken naar Hahei om de Cathedral coast walk te doen een track langs het strand naar de Cathedral clove. Prachtig zo aan het strand, de zee heeft flinke doorgangen gemaakt in de rotsen. We lunchen in het artestieke restaurant Egg...... Tegen 16.00 uur gang we met het Veerpontje over naar Whitianga. Een plaatsje met een mooie jachthaven en heel veel restaurantjes. We eten daar in jet vis restaurant. We gaan op tijd terug met de veerpont.

Zaterdag 23 maart. Na een geweldig ontbijt in de B&B de Mussel gaan we tegen half negen richting Auckland. We gaan via state highway 25 en 25a naar de 1. Voor de tolweg gaan we naar de toeristische route weg nr 16 tot aan Whangarei. We gaan naar de Whangarei falls.  John een van vrijwilligers verteld welke weg wij moeten lopen naar de falls. Later komt hij met foto's die gemaakt zijn voor en na de storm. Het adviseert ons om ook in Kawakawa te gaan kijken naar de toiletten ontworpen door Hondewasser. We rijden door Kawakawa en zien het toilet gebouw. We rijden door naar Kerikeri naar de Pergodalodge.

Zondag 24 maart. We staan wat later op een zitten die ochtend op de veranda bij onze lodge. Heerlijk. We lunchen ook nog in de lodge en gaan naar Paihia voor een tour in de boot naar de hole in the rock. We zijn in totaal 3 uur onderweg. We zien onderweg bij de Moturoa Islands zien we dorfijnen. De dolfijnen volgen de boot een tijdje. Dat geeft ons de gelegenheid om foto's te maken. Er is een dolfijn met een jong bij. We varen verder langs de wat kleinere eilanden naar  Cape Brett waar de vuur toren staat. Daarna gaan we naar the hole in the rock. We kunnen er niet doorvaren omdat het water niet hoog genoeg staat. Op de terugweg zien we nog zeeleeuwen op een rots zonnen.  Als we terug zijn in Paihia zoeken wede hostel van Mark op aan de Kings road. We eten wat oesters en een gebakken Dorado in de haven. Het was weer een heerlijke dag. We slapen in de lodge. De nachten zijn koud.

Maandag 25 maart. We staan om half negen op een gaan naar Whaitangi. Waar het verdrag tussen de Maori's en de Britten is getekend. We zien een stukje van de geschiedenis van deze streek. We bezoeken de boten die gebruikt werden door de Maori's bij oorlogen en om te vissen. De boot van 56 feet wordt elk jaar nog gebruikt. We krijgen een rondleiding door een Maori gids. Hij heet ons welkom (kiaora) We vertelt ons over de cultuur, de boot en het  Whaitangi verdrag. Wij gaan terug naar Paihia en eten daar een vissoep. Daarna gaan we naar een mooie baai, ten noorden van Kerikeri. Een prachtige baai.,niet toeristisch waar, ze aan het golfsurfen zijn.

Dinsdag 26 maart. Vandaag gaan van Kerikeri weer geur naar Auckland. We nemen de Westkunst omdat we ook nog de oudste boom van het oerbos in Nw. Zeeland willen zien. We rijden richting  Opononi. We drinken koffie in een restaurant aan een prachtige baai van de oceaan. We rijden naar het Waipoua forest om de oudste, dikste en grootste boom van het oerboos  de Tane Mahuta. We lunchen in Warkworth en rijden dan door naar Auckland. Wat een skiline, geweldig. We logeren in het Auckland city Hotel in kamer 808. We droppen onze bagage en gaan richting de skytower. Jeetje wat een hoogte, maar wat een mooi uitzicht. Daarna lopen we naar de haven en drinken nog een drankje in de oude Ferry Building. We kopen nog wat souvenirs en gaan gaan eten bij een Japans restaurant.

Woensdag 27 maart. We gaan vandaag naar Waihiki island voor een tour langs de wineyards. We vertrekken om 11.00 vanuit Auckland haven. We doen er 45 minuten over om het waait hard tijdens de bootreis toch blijven op het boven buitenren zitten om te genieten van het mooie uitzicht. De bus staat al klaar als we aankomen. De 86 jarige James is onze buschauffeur en gids voor die dag. Na 20 minuten over het mooie eiland te hebben gereden en de verhalen van James over het klimaat en de bevolking komen aan bij de eerste wijngaard. Een enthousiaste Italiaanse verteld ons over het ontstaan van de wijngaard..... We proeven 3 soorten wijn waaronder een chauvinion blanc en een Merlot. We gaan naar het restaurant van de wijngaard en krijgen er een licht lunch(een quiche, brood, salade en kaas na). Jaap koopt er een  heerlijk glas huiswijn bij. We gaan vervolgens naar de olijfgaard en krijgen uitleg over hoe ze olijfolie maken. De apparatuur komt oorspronkelijk uit Italië. De olijf olie die zij maken is heel puur. Belangrijk is dat goede olijfolie zit altijd in een donkere fles heeft nr8 en kan maar 2 jaar bewaard worden. We proeven de bekroonde olijfolie. De volgende wijngaard is bij een voormalig arts. Hij heeft in zijn tuin met de Gaudi stijl gecreëerd. We worden begroet door een Nederlandse vrouw die al 6 jaar in Nw. Zeeland woont en oorspronkelijk uit Tilburg komt. Ze verteld over de oorsprong van de wijngaard en we krijgen 4 wijntjes te proeven met ieder een klein tapasje erbij. De Pinot gri is mijn favoriet. We lopen door de bijzonder aangelegde tuin. We gaan verder naar de  volgen wijngaard en worden opnieuw enthousiast ontvangen door iemand uit de UK. Zij vertelt wederom over oorsprong van de wijngaard en we proeven een sauvingon blanc en een heerlijke rose. We bekijken de wijngaard en gaan binnen de rode wijn uitproberen. Na deze Vinejard gaan we terug naar de haven. We varen op een ruige zee terug. 'sAvonds eten we in bij de Italiaan en gaan terug naar het Auckland city hotel om onze koffers te pakken. We spreken een boodschap in voor de jarige Isabella en gaan dan slapen.

​​​​​​Donderdag 28 maart.

We vertrekken vandaag naar Singapore. We leveren de auto in bij Rentalcar. Jaap heeft gedurende ons verblijf in Nieuw Zeeland 5214 km gereden. We komen om 12.00 uur aan op de luchthaven en moeten ons nog 2 uur en 45 minuten vermaken. We vertrekken op tijd naar Singapore. Na een mooie films Greenboek en wat heerlijke muziek uit de oude door komen aan in Singapore. Weer zijn weer prima verzorgd door de mooie stuwardessen.  We heben drie uur tijd in Singapore. We gaan naar de foodstreet en lopen nog wat om vervolgens om 23.55 uur te vertrekken naar Amsterdam. Ook op het laatste van de reis worden we weer heerlijk verzorgd en zorgen de docementaire over de Panda's en de film "Becoming Astrid voor een zinvolle tijd besteding. Om 7uur zijn we terug in Amsterdam. Astrid staat er al om ons te begroeten en terug te brengen naar Eelde. Ook de terugreis naar Eelde verloopt voorspoedig. We kijken terug op een heerlijke reis in een bijzonder mooi land. We zijn dankbaar dat alles zo goed is verlopen.